Trønderavisa

Rating
5 of 6

Etter to bestillingsverk for Trondheim Jazzorkester, og plateutgivelser med impro-veteraner Jim Denley og Ingar Zach, har Kim Myhr allerede presentert seg som en glimrende gitarist, improvisatør og komponist. På 'All your limbs singing', viser han igjen storhet på alle nevnte områder, denne gang alene med en akustisk 12-strenger. Selv om musikken har et minimalistisk utgangspunkt, er variasjonen stor, fra intense 'Weaving into Choir', til den resignerte tonen i avsluttende 'Harbor Me'. I de mest rytmisk drivende numrene lener han seg tett opptil komponister som La Monte Young og Charlemagne Palestine, mens han i andresporet 'Descent' tilfører stadige nye klangnyanser til et melodisk søkende motiv. Og på 'Leaping into Periphery høres han jammen ut som avant garde-utgaven av Flletwood Macs Lindsay Buckingham. Uansett utgangspunkt klarer Myhr å få maksimalt ut av relativt enkle ideer, og det varme, inviterende lydbildet løfter musikk ut av det identitetsløse som ofte kan ramme musikk som dette.