Tor Hammerø blog

 

Trombonisten Henrik Munkeby Nørstebø er en modig og frisinna musikant. Her møter vi han mutters aleine.

Henrik Munkeby Nørstebø kompromisser ikke akkurat.

Det var en stående vits for ei stund siden at verdens største optimist var en en frilans frijazztrombonist bosatt i Nord-Norge uten epost eller mobiltelefon. 29 år unge Henrik Munkeby Nørstebø fra Trondheim passer ganske godt til en hel del av dette - "Melting Into Foreground" er hans andre solocd etter at "Solo" kom ut på det portugisiske selskapet Creative Sources i 2011. Bare det å begi seg ut på slike utflukter krever mot og en usvikelig tro på det man holder på med og det har Munkeby Nørstebø all mulig grunn til. Han har nemlig noe helt eget å fare med.

Sammen med en annen forsker i minimalismens verden, saksofonist Espen Reinertsen som produsent, inntok de to et kapell i Majorstuen kirke i Oslo og to vidt forskjellige "låter" og lydlandskap blei resultatet. Den første er godt og vel 17 minutter med solo trombone, mens den andre er vel 16 minutter med halvklarinett kreativt fusjonert med elektronikk.

Munkeby Nørstebø utnytter alle mulighetene instrumentet hans gir han - fra det stilleste stille til kraftutbrudd og støy. Han vil gi seg sjøl og oss spennende utfordringer - og gjør det hele veien. Han sier han leter etter en indre energi i alt han foretar seg og det greier han å formidle hele veien på denne unike ekskursjonen.

Henrik Munkeby Nørstebø er ei søkende og kompromissløs sjel med en tydelig musikalsk visjon. Han er på god vei og "Melting Into Foreground" er en flott tilstandsrapport.