Side 2

Prosjektensemblet, som de kaller seg sjøl, No Spaghetti Edition, har eksistert siden 1998. Uansett hvordan «bandet» har sett ut eller hvor de har dukka opp, så har alltid gitaristen/banjoisten Ivar Grydeland, bassisten Tonny Kluften og perkusjonisten Ingar Zach vært hjertelig tilstede og det er de fortsatt. Den franske klarinettisten og munnspilleren Xavier Charles har også vært med tidligere, mens den canadiske platespilleren og elektronikeren Martin Tétreault og vår egen klavermester Christian Wallumrød er nye leiesoldater. Ved tidligere anledninger har NSE framstått med flere om bord, men det gjør sånn sett ikke noe som helst: Det vi blir invitert med på her er et helt nytt uttrykk basert på hvem som befolker skuta og noen har tenkt mye og godt på forhånd. Disse seks herrene passer nemlig utmerket sammen og utfordrer hverandre og oss på et framifrå vis. De to «låtene» på henholdsvis 36 og 18 minutter er så langt fra tradisjonelle melodier som vel tenkelig. Vi snakker her om ideer som får anledning til å utvikle seg laaaaaaaaangsomt og der instrumentenes oppleste og vedtatte roller blir glemt. Her er det kollektivet som på alle vis står i fokus og både vi og de involverte får oss stadige overraskelser. Dette er så kompromissløs musikk som vel tenkelig. Dette er musikanter med en sterk og klar idé om hva de vil med det å skape musikk og de lar seg ikke presse inn i noen form – bortsett fra sin egen sjølskapte. No Spaghetti Edition har helt siden starten tatt store skritt i retning seg sjøl. «Sketches of a Fusion» er nok en bekreftelse på at miljøet rundt plateselskapet SOFA, som Grydeland og Zach stifta i 2000, er noe av det aller mest spennende som finnes i improverdenen i dag.

Tor Hammerø