Puls

Hvis kompromissløs frijazz er din greie, så har du kommet helt rett her. Hvis du akkurat er i ferd med å starte din vandring gjennom jazzens finurlige irrganger, så har jeg noen tusen andre cder jeg vil anbefale før denne.

Trommeslageren Ingar Zach og gitaristen Ivar Grydeland tilhører på mange vis kjernen i det unge norske frijazz-miljøet. Her finnes det ingen grenser for hva musikk kan og skal inneholde, men tradisjonell rytmikk og melodikk virker som om det er bannlyst.

Rundt om på kloden, og spesielt i Mellom-Europa har det siden begynnelsen av 60-tallet eksistert et sprudlende og søkende avantgarde-miljø - et miljø som aldri har fått noe skikkelig fotfeste her hjemme.

EnglandNederland og Tyskland har vi funnet de mest spennende miljøene og musikantene: To av ledestjernene til Zach og Grydeland finner vi nok der - den nederlandske trommeslageren Han Bennink og den engelske gitaristen Derek Bailey.

Det vi får oppleve på duoens cd-debut, på selskapet SOFA som skal konsentrere seg hovedsakelig om europeisk frijazz, er slik jeg hører det totalt fri kommunikasjon der man ved hjelp av diverse måter å benytte instrumentene på samt dynamiske virkemidler - støy blant annet -, skaper lydbilder som er egnet til å fremkalle smilet, temperamentet og forundringen, men aldri likegyldigheten.

Mange vil oppfatte dette som det rene skjære nonsens og lydforurensing, mens andre blir utfordra til å tenke egne tanker og gå egne veier etter slike møter. Tilhører man sistnevnte gruppe finner man mye av interesse i dette møtet med besøkende maur og Ingar Zach og Ivar Grydeland skal ha all mulig ære for sitt mot og for sitt nybrottsarbeid.

La det likevel være helt klart: Nå trenger jeg ei låt!!!