Groove

MUTA er en konstellasjon bestående av Ingar Zach (slagverk/elektronikk), italienske Alessandra Rombolá på fløyter og flis-installasjoner(!) og britiske Rhodri Davies som spiller på forsterket harpe/elektronikk - det er uansett ikke lett å adskille hva som er hva til enhver tid her. 

Yesterday Night You Were Sleeping at My Place er trioens debutplate, og består av improviserte elektro-akustiske lydcollager preget av rumlende, urolig støy/musique concrete liggende som et ubehagelig atmosfærisk teppe bak i skyggen, av og til skjærende ut i små rødglødende stikk. "Ekte" lyder høres ut til å være mikset med instrumenter og behandlet elektronisk. Det er i det hele mye underlagslyd, gnisninger, stemmer som svever forbi, tikking, klipping og rasling. Det er et rent Eraserhead-univers MUTA skaper på sitt gedigne - både i lyd, kraft og lengde - åpningsspor Hamida. Innledet av en lang drone utvikler Hamida seg, dras frem av kjettinger og flammer, og etterlater seg dype, dype avtrykk med sitt påståelige og tungladde uttrykk. 

MUTA søker aldri å matche denne kraftfulle og illevarslende åpningen, og åpner etter hvert for færre lag og større rom for enkeltelementer utover på platen; være seg spretting av baller eller enkeltstående fløytelyder opphevet fra synlig struktur og oppløst fra en tydelig sammenheng. Det er duket for mange overraskelser for den som ønsker å dykke ned i disse collagene, og om denslags søken tiltaler vil nok Yesterday Night You Were Sleeping at My Place være høyst tiltalende. 

Kanskje på grunn av den harde konflikten i Libanon under innspillingen med Kåre Chr. Vestrheim, er platen dedisert det libanesiske folk og i særdeleshet artisten Mazen Kerbaj, som også har spilt i Norge i regi av Dans for Voksne og er tilknyttet Moukhtabar Ensemble

Bjørn Hammerseng